Jesteś tutaj
NTi Audio na igrzyskach olimpijskich
Podczas dużych zawodów sportowych, takich jak igrzyska olimpijskie, w centrum uwagi zawsze byli sportowcy i ich wyniki. Ludzie na całym świecie, za pośrednictwem radia, telewizji, a ostatnio również i Internetu, z entuzjazmem śledzą zmagania sportowców. Oprócz samych rywalizacji i ich wyników widzowie oczekują też, aby komentatorzy udzielali ciekawych, zrozumiałych wyjaśnień.
W miejscach zmagań sportowych komunikaty płynące z głośników są ważnym źródłem informacji zarówno dla widzów, jak i dla samych sportowców. Oczekuje się więc, że szczególnie podczas najważniejszych międzynarodowych wydarzeń te komunikaty będą zrozumiałe dla wszystkich. Oprócz stadionów i aren sportowych jakość dźwięku jest również ważna w poczekalniach, kabinach komentatorskich, reżyserkach, korytarzach i kabinach nadawczych.
Specjaliści w dziedzinie akustyki polegają na sprzęcie NTi Audio od początku renowacji i budowy miejsc, w których odbywają się imprezy, takich jak Water Cube.
Dlatego też od rozpoczęcia projektu do zakończenia budowy obiektu konsultanci z dziedziny akustyki kontrolują każdy etap procesu, aby zapewnić spełnienie wszystkich specyfikacji akustycznych i osiągnąć najlepszą możliwą jakość dźwięku. Samo subiektywne słuchanie nie wystarczy, zamiast tego akceptowaną metodą oceny jakości mowy jest obiektywny pomiar wskaźnika transmisji mowy STI. Standard GB/T 28049 dotyczący projektowania systemów nagłośnienia audytoriów, sal gimnastycznych i stadionów określa jasno wymagania dotyczące wskaźnika transmisji mowy (STIPA dla systemów PA).
PO PIERWSZE – WARUNKI POGŁOSOWE
Czas pogłosu jest kluczowym kryterium zrozumiałości mowy. Wielu z nas miało okazję doświadczyć, jak mało zrozumiałe są komunikaty i komentarze w bardzo pogłosowej przestrzeni.
Tabela pokazuje, jak wraz ze wzrostem czasu pogłosu maleje wskaźnik transmisji mowy.
Wymagania stawiane systemowi nagłośnieniowemu wynikają z kubatury pomieszczenia i czasu pogłosu. Dobrze zaplanowany i dokładnie zmierzony system nagłośnieniowy może zapewnić wystarczająco wysoką zrozumiałość mowy w pomieszczeniu o kubaturze 80-160tys m3 i czasie pogłosu 1,6-1,8 s.
Istnieje rozróżnienie między stadionami, a arenami (halami sportowymi), ponieważ stadion, jako obiekt częściowo otwarty, bardziej przypomina warunkami pole swobodne, podczas gdy arena, będąc obiektem zamkniętym, akustycznie bardziej przypomina pole rozproszone.
Pomiar czasu pogłosu w dużej arenie nie jest łatwym zadaniem. Wymaga nie tylko bardzo dokładnego i łatwego w obsłudze instrumentu, ale także potężnego źródła dźwięku, aby wypełnić pomieszczenie sygnałem testowym. Tu właśnie „na scenę” wkracza głośnik DS3 Dodecahedron.
Lekki głośnik DS3 w kształcie dodecahedronu spełnia swoje zadanie.
Wyniki pomiarów są odczytywane bezpośrednio w analizatorze akustycznym XL2 i natychmiast identyfikują te obszary, które nie spełniają wymagań. Brak konieczności przetwarzania danych (post-precessingu) pozwala na znaczne skrócenie czasu pomiaru i jego analizy.
NASTĘPNIE DO GRY WCHODZI HAŁAS
Im głośniejszy dźwięk otoczenia, tym niższy stosunek sygnału do szumu i mniej zrozumiałe komunikaty. To jeszcze „pół biedy”, bowiem hałas z widowni nie jest jedynym czynnikiem, który ma na to wpływ. Akustyk ocenia pomieszczenie, kiedy jest ono zarówno puste, jak i pełne. Gdy arena jest pusta, bez hałaśliwych widzów, istnieją inne źródła hałasu, w tym wentylacja, klimatyzacja i oświetlenie. W tym miejscu wymagane są pomiary krzywej hałasu.
Norma GB/T 28049 dopuszcza maksymalny całkowity poziom hałasu NR35.
Krzywe hałasu są bardzo łatwe do zmierzenia i można je odczytać bezpośrednio z miernika XL2, eliminując potrzebę ręcznego nanoszenia wyniku na krzywe referencyjne.
Na pytanie, w jakim stopniu hałas otoczenia wpływa na zrozumiałość mowy, trudno dokładnie odpowiedzieć. Głównie dlatego, że odtworzenie sygnału testowego na wymaganym poziomie i wykonanie dziesiątek pomiarów w środku rozkrzyczanej widowni nie jest możliwe.
W odpowiedzi na ten dylemat firma NTi Audio opracowała kreatywną funkcję korekcji wpływu hałasu otoczenia. Akustyk najpierw mierzy wskaźnik transmisji mowy STIPA na pustej arenie, a następnie nakłada wynik na poziom hałasu otoczenia zarejestrowany w obecności widzów. W ten sposób uzyskuje się wskaźnik transmisji mowy w obecności widzów.
Pusta arena pozwala konsultantom na większą elastyczność pracy.
POZIOM CIŚNIENIA AKUSTYCZNEGO DŹWIĘKU
Trudno jest usłyszeć szept – doświadczenie podpowiada, że im głośniejszy dźwięk, tym lepiej go słychać. I trudno temu zaprzeczyć. Jednak z drugiej strony ludzie mają tendencję do zakrywania uszu, gdy słyszą zbyt głośne dźwięki.
Po latach badań i eksperymentów stwierdzono, że najlepszą zrozumialość mowy osiaga sie przy poziomie ciśnienia akustycznego między 60, a 80 dBA.
W oparciu o to odkrycie międzynarodowa norma IEC 60268-16, dotycząca wskaźników zrozumiałości mowy, była przez lata udoskonalana w celu korygowania wskaźników zrozumiałości mowy przy wyższych poziomach ciśnienia akustycznego.
Do 2003 r. norma uznawała wartość STI za stałą powyżej poziomu ciśnienia akustycznego 80 dBA.
Funkcja pomiaru STIPA z wyświetlaniem poziomu ciśnienia akustycznego w czasie rzeczywistym obsługuje teraz standard 5.0.
I INNE
Kwestii akustycznych na stadionach i arenach sportowych jest znacznie więcej niż te, o których wspomniano w tym artykule – problemy takie jak izolacja akustyczna i zanieczyszczenie hałasem podczas meczów muszą być brane pod uwagę, ponieważ ich zignorowanie może mieć niepożądane negatywne konsekwencje. Dzięki wysiłkom wszystkich osób pracujących za kulisami i wyrafinowanym systemom pomiarowym możemy ostatecznie cieszyć się wieloma wspaniałymi wydarzeniami!
Zdjęcie Maja Hitij/Getty Images